Wat is content marketing: een complete gids
In de bruisende digitale wereld van vandaag is content marketing zoveel meer
dan een technische term of een buzzwoord. Het is als het delen van een
meeslepend verhaal met een goede vriend. Laten we samen duiken in deze
boeiende wereld en ontdekken wat content marketing echt betekent.
Inhoudsopgave
1. Wat is content marketing, Echt?
2. De voordelen van content marketing
3. De veelzijdigheid van content: meer dan tekst
4. Jouw contentstrategie in 8 stappen
5. Een bureau inschakelen of het zelf doen: wat is de beste keuze?
Wat is content marketing echt?
Content marketing is een strategische benadering gericht op het creëren en
verspreiden van waardevolle en relevante content. Maar in plaats van je
producten of diensten direct te promoten, gaat het erom je publiek te voorzien
van informatie die hen helpt, informeert en entertaint. Het is alsof je een oprecht
gesprek voert, waarbij je luistert naar hun behoeften en daarop inspeelt met je
content.
Jouw contentstrategie in 8 stappen
Een sterke contentstrategie is als een goed uitgestippelde reis. Het vereist
voorbereiding, inzicht en aanpassingsvermogen:
1. Bepaal doelstellingen
Begin met het einde in gedachten. Wat wil je bereiken? Stel, je hebt een
schoenwinkel. Je doelstelling voor je winkel kan zijn om in het komende jaar de
verkoop van wandelschoenen met 20% te verhogen.
2. Buyer persona onderzoek
Bepaal wie je ideale lezer of klant is. Wat drijft hen? Wat interesseert hen?
Als we het voorbeeld van de wandelschoenen nemen, is je ideale klant een
actieve outdoor liefhebber tussen de 25 en 45 jaar oud. Je ideale klant wandelt
graag, hecht waarde aan comfort, duurzaamheid en stijl bij het kiezen van
wandelschoenen.
3. Content audit
Bepaal wat je al hebt en wat je nog nodig hebt. Schrijf blogposts over de
wandelschoenen die je hebt en de voordelen van elk specifiek paar schoenen.
Maar schrijf ook leuke artikels over mooie wandeltochten in de buurt en welke
schoenen geschikt zijn voor welke tocht.
4. Content plan
Maak een contentkalender en organiseer al je inspanningen. Schrijf op die
kalender wanneer je op social media wil posten, wanneer je blogposts wil
publiceren. Voor het schoenenvoorbeeld kan je hier ook video’s met wandeltips in
opnemen, of productrecensies van wandelschoenen.
5. Content mapping
Zorg ervoor dat je content aansluit bij de verschillende stadia van de klantreis. In
de bewustwordingsfase van onze wandelschoenen, kunnen populaire
wandelbestemmingen relevant zijn. Zit je klant in de beslissingsfase? Zorg dan
voor voldoende productrecensies en vergelijkingen van verschillende merken.
6. Contentcreatie
Laat je creativiteit de vrije loop, maar zorg voor kwaliteit boven kwantiteit. De
inhoud moet nuttig en informatief zijn voor je doelgroep, maar niet saai. Maak
een leuk filmpje waarin je verschillende soorten wandelschoenen toont, ga op
wandeling in de wandelschoenen en schrijf een review over hoe comfortabel ze al
dan niet zijn.
7. Distributie
Zorg ervoor dat je content de juiste mensen bereikt. Schrijf een leuke Instagram
post en link je blogberichten daaraan. Schrijf nieuwsbrieven waarin je verwijst
naar je blogbericht. Misschien kan je samenwerken met sportieve content
creators om je schoenen te promoten.
8. Analyse en Optimalisatie
Leer van je resultaten en streef naar verbetering. Gebruik analytics tools om te
zien wat werkt en pas je strategie aan. Wil je weten of je blogposts voor je
schoenenwinkel werken? Gebruik Google Analytics om het verkeer naar je blog te
volgen, het bouncepercentage te meten en het aantal conversies te registreren.
Doet je blog het goed? Doe zo verder! Is het bouncepercentage hoog? Zoek dan
uit wat je kan verbeteren.
Een bureau inschakelen of het zelf doen: wat is de beste keuze?
Of je nu kiest voor een bureau of besluit alles zelf te doen, beide keuzes hebben
hun eigen voor- en nadelen. Het komt allemaal neer op je middelen, expertise en
budget. Maar ongeacht je keuze, het belangrijkste is om authentiek te blijven en
je publiek altijd op de eerste plaats te zetten
Digital Strategy & dashboarding
Where are your digital opportunities for more revenue? As an agency, we ask the right questions so we can make the proper analysis. Afterwards, we present a tailored digital strategy for your business.
Lead generation
With a clear strategy and the right call-to-actions, we turn your website into a visitor magnet and transform prospects into customers.
Google Ads
Make yourself visible anytime, anywhere. With SEA (Search Engine Advertising), you ensure that people find you when they are searching for your product.
SEO
With SEO (Search Engine Optimization), you improve your organic rankings in Google, attracting more visitors to your website and generating leads.
Social media
Inspire your followers and make your brand known to new relevant audiences. With compelling content, we create moments to like, share and convert.
Webdesign & development
We make your website using Craft CMS as simple as possible for you and as impressive as possible for the customer.
Email marketing
Whether it's a one-time newsletter or periodic email campaigns, we conceive, design and program emails that inspire, persuade and convert.
Online advertising
Online advertising is not limited to social media and Google alone; there are many more relevant channels available. We will introduce the right ones to you in a clear media plan.
Content marketing
We create attractive content with the help of the best in-house copywriters, photographers and video creators.